AMORAL.MLL.FI.

15 Eylül 2008 Pazartesi

Bâb: Berdel Usulü Evlenmek

Bâb: Berdel Usulü Evlenmek


340- Abdullah b. Yusuf bize anlatarak dedi ki: Mâlik bize Nâfı'den, o İbni Ömer'den (ra) şunu nakletti:

Allah Resulü (sav) berdel usulü nikahı yasakladı, Berdel, kişinin kendi kızını başka bir adamla, o adamın da kızım ona mehirsiz olarak nikahlaması şartıyla nikahlamasıdır.[8]



Şerh



Allah Resulü (sav) berdel usûlü nikahı yasakladı" ifadesi, evlilik yasaklarından birini daha içermektedir. Hadis metninde şiğârın açıklamasıyla ilgili bölümün hadisten mi yoksa Mâlik'ten mi olduğu hususunda ihtilaf edilmiştir. Bazı hadis âlimleri bu açıklama bölümünü ona nispet etmişlerdir.



Hüküm



Şiğâr: Toplumumuzda Berdel evliliği olarak bilinen ve iki tarafın birbir*lerine mehirsiz kız vermesi şeklinde gerçekleşen evlilik türüdür. Hanefî mezhebine göre taraflar arasında mehri ortadan kaldırma konusunda bir an*laşma varsa yine mehr-i misil (^kadının emsali için takdir edilen mehir) ge*rekir. Mehir şâriin nikâh akdinde uyulmasını emrettiği hükümdür. Tarafların mehri kaldırma yetkisi yoktur. Eğer akde bitişik bir şartla onu kaldırmaya teşebbüs ederlerse bu şart fâsiddir. Bu durumda akit sahih ve şart geçersiz olur. Şiğâr evliliği Ahmed b. Hanbel, İmam Mâlik ve İmam Şafiî'ye göre fasittir



Ders



Berdel usûlü evlilik büyük ölçüde ekonomik zorluklar sebebiyle ihdas edilmiş bir evlilik şeklidir. Tabii ki iki ailenin birbirleriyle kaynaşmak için bu tür bir evlilik yapmaları da mümkündür. Ancak evlenen çiftlerin birbirle*riyle zoraki evlenmiş olmaları hâlinde çok acı aile facialarına yol açması muhtemeldir. Çünkü özellikle erkeklerin, kendi iradelerine rağmen eşlerine kötülük etmeleri ve kendi taraflarının yaşadığını karşı tarafın kızına da ya*şatma gibi temelsiz bir kısas uygulamasına gitmeleri imkân dahilindedir. Bu sebeple, dinimizin de pek hoş görmediği bu nikah şeklinde evlenen tarafların berdel şartıyla değil, birbirlerini sevip hoşlanarak ve mehirleri ödenerek ev*lenmeleri daha doğrudur.

******
Sadece D.Bakır yöresinde değil tüm Şark'ta uygulanan bir töredir. İki aile arasında ( BER ,veya AŞİRET ) akrabalık kurma var ise akrabalık bunu pekiştirme , düşmanlık oluşmuş ise bunu def etme , Aileye yabancı sokmama gibi nedenlerden hala uygulamada olan bir gelenektir.

Bu gelenekte yukarıda söylendiği gibi '' MEHRİN '' iptali söz konusu değildir. Her ne şekilde olursa olsun '' Mehr '' ödenir. Ödenmeyen başlık parasıdır. Bir diğer yanlış ise şu cümledir: '' evli kadınlardan biri, ‘eceli ile’ öldüğünde, öteki için belli bir miktar başlık parası ödemek zorunluluğu doğar.'' böyle bir uygulama yoktur.


Ama şu cümle kesinlikle doğru olup''Evlilerden biri, eşiyle geçinemediğinde, mutlu olan ötekilerin geçimi de bozulur. Bir yandaki geçimsizlik, öbür tarafı da etkiler. Böylesi bir evliliğin güvencesi yoktur. '' Bu tür evlikler yapanların en büyük sorunudur.


Yukardaki yazı Şigar ile Berdel'i birbirine karıştırmıştır. Berdel evliliğinde kadının söz hakkının bulunmaması sonucu vahim bir çok olay da meydana gelmiştir.

*******

Töre değildir , CAHİLİYE ADETİDİR...şigar ile berdel birbirine karıştırılmamış bilakis berdel adı altında cahiliye adetinin müslümanlar içinde yaşatılmaya çalışıldığına dikkat çekilmiştir...

toprak , sanki bütün berdel evliliklerini sen onaylıyor ve takibini de sen yapıyormuşsun gibi yazmışsın...bazı evliliklerde mehr veriliyor olması bu adeti temize çıkarmaz...çünkü iki evlilik birbirine bağlı yürüyor...

******************
Hüküm



Şiğâr: Toplumumuzda Berdel evliliği olarak bilinen ve iki tarafın birbir*lerine mehirsiz kız vermesi şeklinde gerçekleşen evlilik türüdür. Hanefî mezhebine göre taraflar arasında mehri ortadan kaldırma konusunda bir an*laşma varsa yine mehr-i misil (^kadının emsali için takdir edilen mehir) ge*rekir. Mehir şâriin nikâh akdinde uyulmasını emrettiği hükümdür. Tarafların mehri kaldırma yetkisi yoktur. Eğer akde bitişik bir şartla onu kaldırmaya teşebbüs ederlerse bu şart fâsiddir. Bu durumda akit sahih ve şart geçersiz olur. Şiğâr evliliği Ahmed b. Hanbel, İmam Mâlik ve İmam Şafiî'ye göre fasittir


VAR EDENİN ADIYLA

Konu berdelin caizliği , yukardaki hükme göre berdel sizin bahtettiğiniz ölcülere uymaz. Her halukarda '' MEHİR'' ödenir ve bu mehir üzerine nikah akdi gerçekleşir.

Sizn dediğiniz gibi bazı evliklerde değil tüm BERDEL evliliklerinde MEHİR ( Başlık ödenmez ) ödenir. Bu olmazsa olmazdır.

Oynalıyorum diye algılamışsın aksine kendi ailesi içinde buna en yüksek sesle karşı çıkanların başında gelmekteyiz. İnsanın büyük bir ailesi olunca bu aile içersinde bu tür evliliklerin olmadığını söylemesi gerçek olmaz.

Ama yineliyorum yukardaki yazı Şigar ile Berdel'i birbirine karıştırmıştır.
*******

diğer normal evlilikler de bile "mehr tamamen ödenmektedir" gibi bir cümle kuramazken berdel için hiç kurulmaması gerekir diye düşünüyorum.
****
sizin oralarda nasıldır bilmem ama bizim buralarda kız isterken istenen ''MEHR '' miktarı oldukça yüksektir. Evlilk gerçekleştikten sonra ''mehr '' olarak istenen altın üzerinde kadının tasarruf hakkı kalmaz. İstenmeyen bir durum olsada durum hal bu ahval üzerinde...


Genel anlamda son dediğiniz doğrudur.

**************
Berdel ya da sigar çok kötü bir adettir.
Başlık parası altında resmen kız satılıyor...
Evlilik bir neslin çoğalması ya da sünnetin ifası olmaktan çıkmış ticarete dönmüş. Kızların mehrinin verildiği dahi meçhuldür çoğunlukla kocaya itaat maskesi altında erkekler bayanların mehirlerini almaktalar.
Evlilik fasit olmaya gidiyor bazı insanlar neredeyse zina yapıyorlar da bilmiyorlar..
***************

Şarkta yaşayan insanların ekseri Şafi mezhebini tatbik eder. Şafi mezhebine göre de babanın kızını izni olmadan evlendirebilmesidir. Ancak bunun içinde yedi şart ileri sürülmüştür.

1-Baba ile kızı arasında açık bir düşmanlığın olmaması

2- Dengi ile evlendirmesi

3- Mehr-i misli karşılığında evlendirmesi

4-O beldenin parasıyla evlendirmesi

5- Kocanın mehri ödeme gücüne sahip olması

6- Yaşaması zor ve meşakatli olan yaşalı ve kör gibi biriyle evlendirmemesi

7- Kadının üzerine haccın vacip olmuş olmaması , Çünkü koca kadını haccın yapılması acil değil mülahazasıyla hacdan men edebilir. Halbuki kadının da bir an evvel mesuliyetten kurtulmak gibi bir hedefi olabilir.

Bu şartlar sağlanmış ise ve '' MEHR'' konusunda da bir problem yok ise yapılacak evliliğin adı '' BERDEL '' olmuş farketmez şeran caizdir.

Sanıldığının aksine '' BERDEL '' evliliği keyfiyetlerden veyahut despot babaların zoruyla ( istisnalar kaide dışıdır. ) meydana gelmemektedir. Berdel'in şu an için en belirgin sebebi aileler arasında çeşitli sebepler yüzünden ( Kız kaçırma , Kan davası , Husumet , Akrabalık kurmak vb) çıkması muhtemel fena işlerin önüne geçmek için yapılır. Çoğunda da sonuç alınır.

Örnek ile somutlaştıracak olur isek A şahsın kızını kardeşini B şahsının oğlu kaçırmıştır. A şahsı ya kızını kaçıranı bulup vuracaktır yada popüler tabirle mahalle baskısına uğrayacaktır. Nedir bu mahalle baskısı '' Bu adam silah taşıyamaz , kalabalık bir yerde oturamaz , taziyeye gidemez , taziyesine gidilmez , herhangi bir konu hakkında bile fikir beyan edemez vb'' B şahsıda bunu bildiğinden bekar kızlarından birini A şahsının bekar bir oğlu ile nikahlamak zorunda kalır. Bu şekilde muhtemel bir kan davasının önüne geçilir.

Burada kız çocukları çoğu zaman feda edilir veya edilmek zorunda kalınır . Her ne kadar tasvip etmesekte bu bölgenin gerçeğidir.

Biz büyüğede küçüğede abisi deriz (Sevgiyi belirtme adına ) siz ne dersiniz bilemeyiz , bizde terör de çok teröriste
**************


__________

Hiç yorum yok: