AMORAL.MLL.FI.

15 Eylül 2008 Pazartesi

Sevgi'nin gücü Berdel'e yetecek mi?

Sevgi'nin gücü Berdel'e yetecek mi?
YAZDIR | YOLLA
16/07/2008

10 yaşındayken babasının nikahsız yaşadığı üçüncü eşine karşılık berdel olarak verilen Sevgi, töreye karşı çıkarak bir balıkçıyla evlendi. Çift tehditler nedeniyle zor günler geçiriyor



ALİ ŞEN/MUSTAFA ERCAN

MERSİN - Hakkari’nin Yüksekova İlçesi’nde 8 yıl önce, biri nikahsız 2 eşi olan babasının, aldığı 3'üncü kadına karşılık ‘berdel’ olarak söz kestiği 18 yaşındaki Sevgi Akyüz, “Ben satılık mal değilim, tanımadığım biriyle evlenmem” diyerek töreye karşı çıktı. Mersin’in Silifke İlçesi’nde bir yıl önce tanıştığı balıkçı 22 yaşındaki Uğur Karakan'a geçen ay kaçan Sevgi, nikah masasına oturup Karakan soyadını aldı. Ancak genç çifte ‘Berdel’ sözü nedeniyle kızın ailesinden ölüm tehditleri gelmeye başladı. Damat Uğur Karakan eşinin ailesiyle barışıp düğün yapmak istediğini belirtirken, Sevgi'nin babası 44 yaşındaki Abdulfert Akyüz, konunun kendisini aştığını, aile büyüklerinin söz sahibi olduğunu söyledi.

Mersin’de bir kurumda şoför olarak çalışan Abdulfert Akyüz, 8 yıl önce 1’i nikahsız 2 eşi olmasına karşılık, Yüksekova’da, o sırada 21 yaşında olan Nahide Şeker’le de nikahsız evlilik yaptı. Karşılığında da Nahide Şeker'in ağabeyine 10 yaşındaki kızı Sevgi'yi ‘berdel’ olarak verdi. Ancak o dönem Sevgi'nin yaşı küçük olduğu için aileler arasında sadece söz kesildi. Nahide Şeker’in 2 ay sonra babasını terk ederek ailesinin evine döndüğünü anlatan Sevgi Karakan, “Ancak babam, artık evlilik yaşına geldiğimi düşünerek, Nahide Şeker’in ailesiyle yine görüşmüş. Bana karşılık Nahide'nin kendisine eş olarak gönderilmesini istemiş. Ben buna karşı çıktım. Bir ay önce kaçarak, sevdiğim kişiyle evlendim” dedi.



25 bin YTL ve bir tabanca

Sevdiği kişiye kaçtıktan bir gün sonra babasını telefonla arayıp haber verdiğini kaydeden Sevgi Karakan, yaşadıklarını şöyle anlattı: “Hiç tanımadığım, sevmediğim biriyle evlendirilmek istendim. Buna karşı çıktım. Ben satılık mal değilim. Bu nedenle sevdiğim kişiye kaçarak evlendim. Evlendikten sonra haber verdiğim babam yanımıza geldi. Bana, ‘Kendi isteğinle mi geldin? Zorlama var mı?’ diye sordu. Ben zorlama olmadığını kendi isteğimle geldiğimi söyleyince, ‘Mutluluklar diliyorum’ diyerek ayrıldı. Bir gün sonra da telefon açarak 25 bin YTL ile bir tabanca istedi. Bana ‘berdel’ gereği Nahide’nin kardeşiyle evlenmem gerektiğini, aksi takdirde kendisinin o aileye 25 bin YTL ile bir tabanca vermek zorunda kalacağını söyledi. Ben mal gibi satılamayacağımı söyleyip, itiraz ettim. Beni evlatlıktan reddettiğini söyleyip telefonu kapattı.”



Amcaoğlundan ölüm tehdidi

Aynı gün bu kez amcasının oğlu Zübeyt Akyüz'ün aradığını ve kendisine ‘Ne yaptın?’ diye sorduğunu belirten Sevgi Karakan şöyle devam etti: “Bir şey yapmadığımı söyleyince, ‘Bir şey yaptığın için seni öldüreceğiz, önce senden başlayacağız gerekirse herkesi öldürürüz’ diye tehdit etti. Kayınpederimi telefona istedi, onu da tehdit etmişler, küfür etmişler. Daha sonra da tehdit telefonları sürdü. Ne olursa olsun geri kafalılıktan çıkmalarını, ileriye bakmalarını istiyorum. Kızları kötü bir aileye düşmedi, huzur bulacağı bir ailenin yanında. Mutlu bir yuvası var. Biz ailemizin ‘berdel’den dolayı sorun çıkaracağını düşündüğümüz için kaçtık.”



Savcılığa şikâyet

Tehdit telefonları üzerine savcılığa şikayet dilekçesi veren Sevgi Karakan’ın kayınpederi 42 yaşındaki balıkçı Hasan Karakan şunları söyledi: “Bizden izinsiz kaçmışlar. Bize de bu çocuklara temiz bir yuva, gelecek kurmak düşer. Bizim isteğimiz iki ailenin bir araya gelerek çocuklara düğün yapmasıdır. Ama onlar hala tehditlerini sürdürüyor. Babası 25 bin YTL ile tabanca istiyor. Berdel için karşı tarafa vermesi gerekiyormuş. Duyduk tuhaf olduk. Babası gelinime kendi rızasıyla kaçıp kaçmadığını sordu. rızasıyla kaçtığını söyleyince, ‘Olay bitti, benim ağabeylerim, annem var. Törem var’ dedi. Ne töresi ? Bu çağda töre mi olur ? İnsan evladının tırnağını değişmez, bu saçmalık. Bu kafa oldukça kız çocukları ezilmeye mahkum. Savcılığa şikayette bulundum., Arayan kişiye de, ‘öldürmek istiyorsan, beni öldür, çocuklara dokunma’ dedim. Bu mertlik değil.”



'Düğün yapmak istiyoruz'

Birbirlerini sevdiklerini söyleyen Uğur Karakan ise, eşiyle evlenmeden önce berdel konusunu alarında konuştuklarını ve sevgileri uğruna her şeyi göze aldıklarını belirterek, “Bu çağda berdel olur mu?” diye tepki gösterdi. Karakan, eşinin ailesiyle barışmak ve düğün yapmak istediklerini kaydetti.

Berdelle 3’üncü evliliğini yapmak istediği ileri sürülen Abdulfert Akyüz ise konunun kendisini aştığını, artık aile büyüklerinin söz sahibi olduğunu söyledi. (dha)

Hiç yorum yok: