AMORAL.MLL.FI.

15 Eylül 2008 Pazartesi

‘Berdel’in hikâyesiyle altın madalya kazandı

‘Berdel’in hikâyesiyle altın madalya kazandı
İrem Sultan Ayazlı
Diyarbakırlı İrem Sultan Ayazlı, Güneydoğulu genç kızların korkulu rüyası olan ‘berdel’i anlattığı hikâyesi ile Sosyal Bilimler Olimpiyatı’nda altın madalya kazandı.



İki aile arasında kızların takas yolu ile evlendirilmesi anlamına gelen berdeli bölgede yaşamayanların da bilmesini amaçladığını belirten 11 yaşındaki İrem, “Amacım bölgedeki kızların yaşadığı sorunu tüm ülke ile paylaşmaktı.” dedi. Fatih Koleji’nin bu yıl 7.’sini düzenlediği Sosyal Bilimler Olimpiyatı’na 43 ilden 708 çalışma yarıştı. Olimpiyata takdim, proje ve istatistik kategorisinde katılan Diyarbakır Özel Bahaddin Bey İlköğretim Okulu öğrencileri, aldıkları madalyalarla ailelerini, öğretmenlerini ve arkadaşlarını sevince boğdu. Berdel’i yazan İrem Sultan Ayazlı ile hayırsever işadamlarının bölgeye yaptıkları yardımları konu alan yazısıyla İrem Özcan ve M. Selim Atayeter ödül almayı başardı. Altın madalya kazanan İrem Sultan Ayazlı, berdel evliliğini anlatmasındaki amacının bölgedeki genç kızların nasıl bir riskle karşı karşıya olduklarını ortaya koymak olduğunu kaydetti. Hikâyesinde ceberut bir dayının berdelle evlendirdiği genç kızın yaşadıklarını anlatan İrem, şunları söyledi: “Hikâyeyi tamamen yaşanan olaylardan hazırladım. Kızların okumasını istemeyen, okulda ahlaksızlık öğretildiğini iddia eden bir dayı ve yeğeni bir genç kızı anlatıyorum. Bu genç kız berdele bir anlam veremiyor. Berdele karşı, ama bir şey yapamayan genç kız, içdünyasında yaşadıklarını anlatıyor.” İrem’in hikâyesindeki şu kesit berdeli özetler nitelikte: “İki at üzerinde bir köyün ortasında duracaktım. Sonra attan inip, ağabeyimin evleneceği kızın atına binecektim. O da benim indiğim ata binecekti. Yani atlar bile değişmezken biz değişecektik. Bu nasıl bir alışverişti? Mal değişimi yapılır gibi onursuzca yapılan bir değiş tokuştu bu. Böyle bir gidişle insanın ne kıymeti olabilirdi ki gittiği yerde...” Özel Bahattin Bey İlköğretim Okulu Müdürü Şeref Aydur ise olimpiyatlardaki başarıyı öğrencilerin bölgedeki sosyal hayatı en güzel şekilde projelendirmesine bağlıyor. Aydur, “Eğitim- öğretimde amacımız; yarınlarımızı güvenle emanet edebileceğimiz nitelikli, sosyal ve cesur nesiller yetiştirmektir.” şeklinde konuştu.

Berdel nedir?

Güneydoğu’da yaygın olan başlık parasını ödememek için tercih edilen berdel evliliklerinde, dört insanın kaderi, aile kararıyla birbirine bağlanmış oluyor. Berdel ile evlendirilen kadınlardan birinin kocası onu istemezse ya da boşarsa, berdel yapılan diğer kadın da eşiyle mutlu olsa bile boşanmak zorunda kalabiliyor.

09 May 2008, Friday
İSMAIL AVCI DIYARBAKIR

Hiç yorum yok: